Skyskrapa och molnig himmel

Kort sagt innebär strandskyddet att allemansrätten på strandområden tryggas samt att djur- och växtliv skyddas. I de fall strandskydd gäller kan dock dispens från strandskyddet erhållas. Det är viktigt att komma ihåg att bygglov, servitut och strandskydd är olika saker. Oaktat om bygglov erhållits och/eller servitut finns kan dispens från strandskyddet också krävas.  

Nedan följer en kortfattad genomgång av några intressanta rättsfall den senaste tiden.

 

M 4339-24 – Höga krav på särskilda skäl för bryggor

En fastighetsägare ansökte om strandskyddsdispens för att uppföra en förhållandevis lång och bred brygga. Mark- och miljööverdomstolen konstaterade att varken den planerade eller befintliga bebyggelsen på fastigheten gav upphov till en hemfridszon som sträckte sig ut i vattnet, bryggan skulle därmed ta ny plats i anspråk och innebära en avhållande effekt på allmänhetens möjlighet att röra sig i området. Eftersom behovet av bryggan kunde tillgodoses utanför området, fastigheten hade landförbindelse och fastighetsägaren hade tillgång till en annan båtplats i området vägde de allmänna intressena tyngre än de enskilda. Mark- och miljööverdomstolen upphävde således aktuell nämnds beslut om strandsskyddsdispens avseende brygga.

 

M 4233-23 – Åtgärder utanför strandskyddsområde

Ett enbostadshus byggdes på en fastighet enligt beviljat bygglov utan att frågan om strandskyddsdispens iakttogs. I samband med en efterkommande fastighetsbildningsprocess ansöktes om strandskyddsdispens i efterhand. Den aktuella samhällsbyggnadsnämnden beviljade dispens, Länsstyrelsen överprövade dock ärendet och ansåg att den redan uppförda byggnaden låg inom strandskyddsområde samt att några särskilda skäl för dispens inte förelåg. Mark- och miljööverdomstolen konstaterade dock att det var utrett att byggnaden låg utanför strandskyddsområdet. Eftersom förbudet i 7 kap. 15 § p. 1 miljöbalken endast omfattar uppförandet av byggnader inom ett strandskyddsområde träffades således bostadshuset inte av förbudet. Mark- och miljööverdomstolen konstaterade vidare att den privatisering som byggnaden gav upphov till inom strandskyddsområdet inte kunde jämställas med en sådan anläggning eller anordning som träffas av förbudet i 7 kap. 15 § p. 2 miljöbalken och inte heller med sådana arbeten och åtgärder som omfattas av övriga punkter i nämnda bestämmelse. Mark- och miljööverdomstolen konstaterade vidare att ett motsatt synsätt inte skulle ha stöd i bestämmelsens ordalydelse och skulle dessutom innebära svårigheter att förutse hur långt från strandskyddsområdet en byggnad behöver placeras för att inte omfattas av kravet på dispens. Det tillsynsbara respektive det straffbara området skulle även det blir svårt att förutse. Då den uppförda byggnaden inte omfattades av förbuden i 7 kap. 15 § miljöbalken krävdes således inte heller strandskyddsdispens.

Detta avgörande innebär att Mark- och miljööverdomstolen gör en ändring av domstolens tidigare bedömningar av strandskyddsbestämmelserna när en byggnad ligger utanför strandskyddsområdet, jfr exempelvis MÖD 2011:38 där inte bara byggnadens placering beaktades utan även huruvida tomtplatsens placering låg inom strandskyddat område.

 

MÖD 2024:23 – Strandskyddsdispens för solcellsanläggning

Ett energibolag ansökte om strandskyddsdispens för att bygga en solcellsanläggning inom ett strandskyddat område. Bolaget hade redogjort för anläggningens placering som lämpligast var inom det strandskyddade området sett till förutsättningarna för leverans av förnybar el. Mark- och miljööverdomstolen fastställde att produktionen av förnybar el till flera närliggande kommunala verksamheter utgjorde ett angeläget allmänt intresse enligt 7 kap. 18 c § p. 5 miljöbalken, vilket kan motivera dispens. En noggrann lokaliseringsutredning visade att intresset inte kunde tillgodoses utanför området, vilket ledde till att dispens beviljades.

 

Avslutande ord

Praxisen från Mark- och miljööverdomstolen ger en tydligare förståelse för hur bestämmelserna om strandskydd i miljöbalken ska tolkas och tillämpas i praktiken.

Den 1 juli 2025 trädde nya bestämmelser i kraft gällande strandskydd. De nya reglerna kommer bland annat att göra det friare att bygga vid små sjöar, smala vattendrag och vid vatten som anlagts efter den 30 juni 1975. Reglerna kommer också att innebära lättnader för verksamheter inom de areella näringarna (jordbruk, fiske, vattenbruk, skogsbruk eller renskötsel).

Har ni frågor angående strandskydd eller behöver biträde i ett ärende kontakta gärna oss på Advokatfirman Steinmann.

 

Dela artikeln

Relaterade artiklar

jon-flobrant-bEta-mHDD0E-unsplash
Emma Juhlin
Artiklar

Blockhyresavtal i förändring – senaste nytt

Sedan blockhyresavtal infördes i svensk rätt för drygt 40 år sedan har modellen varit ett verktyg för att effektivisera bostadsuthyrningen för i synnerhet kommuner, företag och organisationer. Under de senaste åren har dock rättspraxis begränsat möjligh...
hector-falcon-Z9tfs9BIBDE-unsplash
Michelle Hesselbrandt
Artiklar

Högsta domstolen avgör mål om tomträttsavgäld

Högsta domstolen har i en dom den 24 april 2024 avgjort det s.k. Smyrnamålet som handlar om vilken avgäldsränta som ska tillämpas vid beräkningen av tomträttsavgäld. Tomträtt är en särskild form av nyttjanderätt till fastighet, som upplåts av fastighet...
oscar-ekholm-grahn-HtAdwY0T194-unsplash
Niklas Lidquist
Artiklar

Ny vägledande praxis om bedömningen av befogad anledning och godtagbar ersättningslokal vid hyresvärdens uppsägning för avflyttning av lokalhyresgäst med besittningsskydd

HD har i en färsk dom lämnat vägledande praxis avseende bedömningen av det indirekta besittningsskyddet vid uppsägning av lokalhyresgäst för avflyttning med åberopande av generalklausulen samt i fråga om bedömning av godtagbar ersättningslokal   Vid e...